Hej alla medlemmar i Lidköpings konsertförening!

Efter en mörk och tung vinter har ljuset börjat återkomma. Dagarna blir längre och längre och det känns som att våren gör små, små framsteg, även om det kommer ett och annat bakslag.

Covid 19-pandemin ställer dock fortfarande till problem när det gäller publika arrangemang. Som redan har meddelats genom föreningsbrev har årets tre första konserterna fått ställas in.

Men håll ut! Den planerade konserten med Hornkvintetten, med musiker från Göteborgsoperan den 27 mars, kommer att genomföras som en strömmad konsert digitalt via länk. Information om konserten och hur man loggar in kommer att ges via ett nytt nyhetsbrev veckan före konserten och via konsertföreningens hemsida. Strömningen av konserten sker utan publik. Den sänds från Sigfridskyrkan direkt med start kl. 17.00 och kommer sedan att finnas tillgänglig via hemsidan under 2 veckor.

Musik kan avnjutas på många olika sätt och under olika förutsättningar. Det kan vara i en bra konsertlokal, utomhus en fin sommarkväll, hemma i fåtöljen vid TV´n eller genom hörlurar via en bra ljudanläggning. Att få uppleva musik i närhet till musikerna och tillsammans med andra i en publik ger ofta en speciell dimension åt lyssnandet. I dessa pandemitider har detta tyvärr inte varit möjligt. Vi hoppas att resten av årets planerade konserter kan genomföras på ett eller annat sätt, kanske med ett begränsat publikantal.

Vi tror och hoppas nu att ni medlemmar skall uppskatta vårt försök med att strömma en konsert. Faller detta försök väl ut, kan denna form av konsert bli ett komplement till vårt program tills alla restriktioner har hävts.

När vårt årsmöte kan äga rum är ännu inte klart, vi avvaktar de besked Folkhälsomyndigheten ger oss. Kallelse till årsmötet kommer att skickas via nyhetsbrev senast 14 dagar före årsmötet till de medlemmar som lämnat sin e-postadress, övriga medlemmar får kallelsen med vanlig postgång.

Styrelsen har haft glädjen att hälsa vår nya webbansvariga ledamot Johan Sundström välkommen. Han får tills vidare en adjungerande roll i styrelsen då han bl.a. kommer att ansvara för hemsidan.

För övriga upplysningar om programmet, se hemsidan: www.lidkopingskonsertforening.se

För styrelsen

Gunnar Erstorp