Nedanstående nyhetsbrev gick ut för 2 veckor sedan. Tyvärr har SMHI nu lovat ihållande regn och blåst i stället för sommar och sol på konsertdagen. Om prognosen håller - vilket vi inte vet med säkerhet förrän det är dags - kommer vi att flytta in konserterna inomhus.

Stråkvartetten med Sibelius "Voces intimae" kommer att spelas i Folkets hus foajé.

Den grupp som skulle spelat på Nya Stadens torg flyttar till entrén på Stadsbiblioteket.

Den grupp som skulle spelat på solbryggorna flyttar till S:t Nicolai kyrka och fyller ut i pauserna mellan framförandena av Reinhold Glières stråkoktett.

Vi ställer alltså inte in konserterna utan vi byter spelplatser. Det är fortfarande tänkt att man som publik ska kunna vandra mellan de olika spelplatserna och lyssna på både det ena och det andra under eftermiddagen. Vilket alternativ - utomhus eller inomhus - som genomförs bestämmer vi en timme innan allt börjar.  Välkomna!

Promenadstråket

Musikalisk sommarvandring med Skallsjö Sommarorkester

Torsdag 29 juli kl. 15.00 - 18.00

Stående publik. Fritt inträde.

Välkomna till gratis konsert på fyra platser i centrala Lidköping: Stenportstorget utanför Folkets Hus, Nya Stadens torg (De la Gardiefontänen), Solbryggorna vid Lidan nedanför Stadshotellet, och S:t Nicolai kyrka. Vandra gärna mellan de olika spelplatserna!

Skallsjö Sommarorkester kommer till Lidköping den 29 juli som utlovats. Det blir dock ingen konsert i Stadsparken. Vi har gjort intensiva försök att få Lidköpings kommun att upplåta Dina-scenen för konsert men utan att lyckas. I stället blir det, efter förslag från orkestern, ett helt annat upplägg: I “Promenadstråket” kommer orkestern att dela upp sig i fyra olika grupper på fyra olika platser i Lidköping. Två av dem spelar specifik repertoar som ni kan läsa mer om nedan, medan de övriga två agerar mer som gatumusikanter och spelar allt möjligt skojigt. Tanken är att publiken i sin egen takt ska kunna promenera mellan de olika platserna i den vackra sommarstaden, och i slutet av dagen ha hunnit uppleva en stor mängd levande musik.

Program:

Stenportstorget utanför Folkets Hus: Jean Sibelius stråkkvartett ”Voces Intimae”

Tid: 15:00, 15:45, 16:45 och 17:30. Varje konsert tar c:a 30 min och följs av paus.

Nya Stadens torg: Ditten och datten. Från Folkmusik till högromantik

Tid 15:00 – 18:00 (med viss reservation för vattenpauser och andhämtning)

”Motortorsdag” arrangeras på torget från kl. 17.00 men vi spelar ändå!

Solbryggorna vid Lidan: Ditten och datten. Från Folkmusik till högromantik

Tid 15:00 – 18:00 (med viss reservation för vattenpauser och andhämtning)

S:t Nicolai kyrka: Stråkoktett av den ryske tonsättaren Reinhold Glière

Läs mer på vår hemsida: https://www.lidkopingskonsertforening.se/kalender/kalender-20210729-skallsjo-sommarorkester